Jerome McCarthy és William Perreault nevéhez fűződik az úgynevezett Marketingmix. No de mit is jelent ez a fogalom. A Marketingmix tulajdonképen egy gyűjtőnév, amely alapvetően 4 elemből áll. Ezt egyébként 4P-nek is hívják. Tulajdonképpen vállalati, marketingeszközök vannak kombinálva és abban segítenek, hogy a termék sikeresen értékesítésre kerüljön.
A 4P pedig a következő négy komponenst jelöli:
- Product
- Price
- Place
- Promotion
Product
A terméknek amelyet értékesíteni szeretne egy cég, a fogyasztó igényeit kell kielégítenie. Egy terméknek több tulajdonsága is van, amelyek fontosak az értékesítés szempontjából:
- Kritikus
- Elvárt és
- Kényeztető, vagy prémium
terméktulajdonságok.
A termékek 2 csoportra oszlanak.
B2B
|
B2C
|
Business to Business
|
Business to consumer
|
Termelési eszközök, amelyeket további eszközök gyártására használnak.
|
Ezeket a termékeket már közvetlenül a fogyasztók használják fel
|
Price
Más
néven árpolitika, amikor is a termék árát határozzák meg. A módszer
kapcsán több tényezőt is figyelembe vesznek, mint például felárak,
árengedmények, akciók. Ezek az úgynevezett árdifferenciálási stratégiák, amiket
azért érdemes előre meghatározni és kitalálni, hogy később, ha fent említett
stratégiák valamelyikét alkalmazzuk a haszon, akkor se „sérüljön” vagyis valamennyi
nyereségünk azért legyen, vagy a legrosszabb esetben, legalább költségbe ne
kerüljön nekünk a leárazás. Ilyen jellegű események például élelmiszerek
értékesítésekor történhet velünk. Ide tartozik továbbá a költségvizsgálatok,
haszonkulcs kiszámítása, meg kell vizsgálnunk a fogyasztók például hogyan
állnak az általunk kiszabott árhoz. Például, amikor közvélemény-kutatókkal
találkozunk az utcán, akik behívnak minket egy-egy termékkóstolóra, és egy hosszabb
kérdőívet is kitöltetnek velünk, amelyben szerepelnek kérdések, mint például a „hogy
tetszik a termék formája” stb. De természetesen az a kérdés is szerepel, hogy
hajlandó volnál e ennyi, vagy ennyi pénzt kifizetni a termékért. Ezzel pont azt
mérik fel, hogy jól lőtték e be az árat.
Ahogyan
azt a „bevezető helyett”-ben is írtam a saját példákkal is alátámasztom majd a
bejegyzéseket. Hiszen ahogy láthatjuk, mindennap találkozunk a Marketinggel,
csak sok esetben nem vesszük észre.
Place
Avagy
„Értékesítési politika”. Ez alatt tulajdonképpen az útvonalat és a helyszínt
értjük. Tehát amíg mondjuk a gyártósorról elér az üzletig a termékünk. Ezt úgy
kell érteni, hogy mondjuk ez nagyobb elektronikai üzletlánc esetében, amíg a
porszívó kikerül a gyártósorról, ki kell találni, hogy melyik szállítócégen
keresztül kerül, mikor, hogyan, és melyik üzletbe. Nagy vonalakba. És
természetesen ennek leszervezése is az „Értékesítési politikába” tartozik. Akár
csak az is (sokan talán csak ezt a részét ismerik, vagy pont ezt nem) hogy az
üzlet melyik részében és melyik polcra kerül az adott termék. Nem véletlenül
van az sem, hogy sok (és nem csak ők) élelmiszerlánc (na jó szinte mind), rendszeresen
átrendezi a sorokat az üzletekben. Ezt természetesen (még ha mi azt is hisszük)
nem azért van, hogy minket a végletekig kihozzanak a sodrunkból, hanem azért,
mert így további vásárlásra sarkallhatnak minket. Hiszen a már megszokott
csokinkat, úgy is meg szeretnék vásárolni, ezért ha a szokott helyen nem
találjuk, addig fogunk rongyolni az üzletben amíg rá nem akadunk. Észre sem
véve azt, hogy a kincskeresés közben jól megtömtük még a kosarunkat olyan dolgokkal,
amiket egyébként nem vennénk meg. De ugyan így az akciós termékekre
vonatkozóan, megfigyelhetjük, hogy azok általában jól látható helyekre
kerülnek.
Nos
megint elkalandoztam.
Promotion
Nagyon
sokan kizárólag ezzel azonosítják a Marketinget. A már meglévő termék
beharangozásával, reklámozásával. Pedig ahogyan láthattuk a rövid
ismertetőmben, azért elég sok minden megelőzni egy termék piacra dobását. Természetesen
azért rengeteg munka van még azzal, hogy ez a termék vagy üzenet célba is
jusson. Először is, az hogy felmértük azt, hogy szükség van a
termékünkre, és hogy jó a színe, a formája és az ára, az még édes kevés. A
nehezebb feladat az, hogy vágyat is ébresszünk a vásárlóban, hogy megvásárolja
azt a terméket. Kell, hogy akarja azt a tárgyat, szolgáltatást stb… És nem..
Nem.. A marketing nem egyenlő a reklámmal. Inkább a Marketing eszköze a reklám,
de ahogyan fentebb írtam, sokan csak ezt a formákat ismerik a marketingnek,
ezért hajlamosak ezzel azonosítani is. Nos tehát a feladat neheze csak ez után
jön.
De
hogy ez pontosan mit is takar, azt majd a következő bejegyzésben fejtem ki…
Addig
is várom a visszajelzéseket, észrevételeket.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése