2017. április 9., vasárnap

Marketingmix

Jerome McCarthy és William Perreault nevéhez fűződik az úgynevezett Marketingmix. No de mit is jelent ez a fogalom. A Marketingmix tulajdonképen egy gyűjtőnév, amely alapvetően 4 elemből áll. Ezt egyébként 4P-nek is hívják. Tulajdonképpen vállalati, marketingeszközök vannak kombinálva és abban segítenek, hogy a termék sikeresen értékesítésre kerüljön.



A 4P pedig a következő négy komponenst jelöli:

  • Product
  • Price
  • Place
  • Promotion

Product

A terméknek amelyet értékesíteni szeretne egy cég, a fogyasztó igényeit kell kielégítenie. Egy terméknek több tulajdonsága is van, amelyek fontosak az értékesítés szempontjából:

  • Kritikus
  • Elvárt és 
  • Kényeztető, vagy prémium

terméktulajdonságok.

A termékek 2 csoportra oszlanak.

B2B
B2C
Business to Business
Business to consumer
Termelési eszközök, amelyeket további eszközök gyártására használnak.
Ezeket a termékeket már közvetlenül a fogyasztók használják fel




Price

Más néven árpolitika, amikor is a termék árát határozzák meg. A módszer kapcsán több tényezőt is figyelembe vesznek, mint például felárak, árengedmények, akciók. Ezek az úgynevezett árdifferenciálási stratégiák, amiket azért érdemes előre meghatározni és kitalálni, hogy később, ha fent említett stratégiák valamelyikét alkalmazzuk a haszon, akkor se „sérüljön” vagyis valamennyi nyereségünk azért legyen, vagy a legrosszabb esetben, legalább költségbe ne kerüljön nekünk a leárazás. Ilyen jellegű események például élelmiszerek értékesítésekor történhet velünk. Ide tartozik továbbá a költségvizsgálatok, haszonkulcs kiszámítása, meg kell vizsgálnunk a fogyasztók például hogyan állnak az általunk kiszabott árhoz. Például, amikor közvélemény-kutatókkal találkozunk az utcán, akik behívnak minket egy-egy termékkóstolóra, és egy hosszabb kérdőívet is kitöltetnek velünk, amelyben szerepelnek kérdések, mint például a „hogy tetszik a termék formája” stb. De természetesen az a kérdés is szerepel, hogy hajlandó volnál e ennyi, vagy ennyi pénzt kifizetni a termékért. Ezzel pont azt mérik fel, hogy jól lőtték e be az árat.


Ahogyan azt a „bevezető helyett”-ben is írtam a saját példákkal is alátámasztom majd a bejegyzéseket. Hiszen ahogy láthatjuk, mindennap találkozunk a Marketinggel, csak sok esetben nem vesszük észre. 


Place

Avagy „Értékesítési politika”. Ez alatt tulajdonképpen az útvonalat és a helyszínt értjük. Tehát amíg mondjuk a gyártósorról elér az üzletig a termékünk. Ezt úgy kell érteni, hogy mondjuk ez nagyobb elektronikai üzletlánc esetében, amíg a porszívó kikerül a gyártósorról, ki kell találni, hogy melyik szállítócégen keresztül kerül, mikor, hogyan, és melyik üzletbe. Nagy vonalakba. És természetesen ennek leszervezése is az „Értékesítési politikába” tartozik. Akár csak az is (sokan talán csak ezt a részét ismerik, vagy pont ezt nem) hogy az üzlet melyik részében és melyik polcra kerül az adott termék. Nem véletlenül van az sem, hogy sok (és nem csak ők) élelmiszerlánc (na jó szinte mind), rendszeresen átrendezi a sorokat az üzletekben. Ezt természetesen (még ha mi azt is hisszük) nem azért van, hogy minket a végletekig kihozzanak a sodrunkból, hanem azért, mert így további vásárlásra sarkallhatnak minket. Hiszen a már megszokott csokinkat, úgy is meg szeretnék vásárolni, ezért ha a szokott helyen nem találjuk, addig fogunk rongyolni az üzletben amíg rá nem akadunk. Észre sem véve azt, hogy a kincskeresés közben jól megtömtük még a kosarunkat olyan dolgokkal, amiket egyébként nem vennénk meg. De ugyan így az akciós termékekre vonatkozóan, megfigyelhetjük, hogy azok általában jól látható helyekre kerülnek.

Nos megint elkalandoztam.




Promotion


Nagyon sokan kizárólag ezzel azonosítják a Marketinget. A már meglévő termék beharangozásával, reklámozásával. Pedig ahogyan láthattuk a rövid ismertetőmben, azért elég sok minden megelőzni egy termék piacra dobását. Természetesen azért rengeteg munka van még azzal, hogy ez a termék vagy üzenet célba is jusson. Először is, az hogy felmértük azt, hogy szükség van a termékünkre, és hogy jó a színe, a formája és az ára, az még édes kevés. A nehezebb feladat az, hogy vágyat is ébresszünk a vásárlóban, hogy megvásárolja azt a terméket. Kell, hogy akarja azt a tárgyat, szolgáltatást stb… És nem.. Nem.. A marketing nem egyenlő a reklámmal. Inkább a Marketing eszköze a reklám, de ahogyan fentebb írtam, sokan csak ezt a formákat ismerik a marketingnek, ezért hajlamosak ezzel azonosítani is. Nos tehát a feladat neheze csak ez után jön.

De hogy ez pontosan mit is takar, azt majd a következő bejegyzésben fejtem ki…
Addig is várom a visszajelzéseket, észrevételeket. 
Megosztás:

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése